tisdag, december 16, 2008

exorcism eller jordbävning?

ni har säkert redan läst det i tidningarna, hört det på radion eller sett det på tv: södra sverige drabbades av ett jordskalv tidigt imorse, närmare bestämt tjugo över sex. då låg jag i min säng, sov djupt och drömde att jag var med i en konstig fantastitävling i en skog där man svingade sig i lianer i form av färgglada ljusslingor. vaknade på stört av att min säng skakade som om jag vore med i exorsisten, att dörren stod och flackade som om en storm hade orsakat ett vinddrag i lägenheten och att saker på min hylla stod och plingade mot varandra. det första jag tänkte var faktiskt "jordbävning?". det andra jag tänkte var "jordbävning!", likaså det tredje och fjärde. den femte var "spöken? eller, drömmer jag?" eller att någon skämtade. sedan återgick jag till teori nummer ett igen: jordbävning, trots att det inte är vardagsmat för oss i sverige. skalvet varade i cirka tio sekunder, ganska lång tid ändå när man är inne i det, och väldigt kraftigt för att ha inträffat här. tände lampan, gick ut i lägenheten för att se om någon annan hade upplevt samma sak som jag, men det var beckmörkt och inget liv någonstans. "jaha, hur ska jag kunna förklara det här för någon imorgon? de kommer att skicka in mig på närmaste psykavdelning eller fråga om jag håller på med droger", tänkte jag. startade datorn för att se om det stod någonstans på world wide web där man får reda på allt direkt, men inget där heller. somnade om och tänkte "jag är nog dum i huvudet, men det VAR på riktigt". och det var det.

dagens roligaste var när jag läste expressen och såg ögonvittnesskildringen ovan. hur kan man jämföra ett jordskalv med att en katt kräks?

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha ja den liknelsen var fin :p

Anonym sa...

hahah ja tänkte exakt samma!!! trodde typ ja drömde att ja va me i exorcisten! :D

Anonym sa...

Reagerade också på den konstiga liknelsen, hon var väl påtänd.

Lavallee sa...

ulle: det roliga var att hon sa det I TEVE - 15 seconds of fame! fantastiskt! :D

linda: haha, ja det var helt otroligt. kände som att hela sängen skumpade och min säng väger ändå ganska mycket. sådan väckning kanske man borde ha varje dag ^_^

anonym: naaw, stackars tant. helt sprillans nyvaken kanske iallafall, haha.

Eric sa...

Hahaha, såg deras artikel på hemsidan. Vet inte hur mycket jag skrattade. Katten som kräks var ju höjdpunkten.