tisdag, december 02, 2008

ska vi gå på kondis?

åh, har lånat en bok på biblioteket som behandlar ämnet konditorier - inte 2000-talscaféer, utan konditorier. gamla konditorier (eller nya som väljer att inreda och servera på gammalt vis) som väcker minnen genom mängder med bilder. ett härligt boktips!

"kondisboken - en guide till klassiska svenska kaféer och konditorier" av maria och johan kindblom. fotografier av åke e:son lindman och susanne walström.


röda rummet i borås blev min absoluta favorit. titta bara på stolarna och borden! plasten! mattan! det är som taget ur en sjuttiotalsfilm. fantastiskt.

det finns även informationstexter om konditorierna. var de ligger, bakgrundshistorik och lite till. men som sagt, mycket fina och stora bilder. man blir sugen på att besöka allihopa. och så hoppas man på en uppföljare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Röda rummet i borås är fantastiskt även "på riktigt" =)

Anonym sa...

bor jättenära ett som e med i denna bok, gröna fina vinylväggar har dom där :) det såldes för en miljon för ett tag sedan, sjukt billigt. ville ha det som mitt hem :)

Lavallee sa...

a: jag kan tänka mig det! fy, vad jag skulle vilja besöka det. inte alltför ofta man är i borås dock, men det skulle vara roligt att se det i verkligheten. lite overkligt skulle det nog vara nästan ^_^

mortenmaskin: jaså? vilket då? måste titta :)

Anonym sa...

åhå! garströms ligger ju i min lilla stad :] världens vackraste tapeter med fåglar och blommor och väldigt mysigt!
fin blogg du har förresten!
kram