måndag, november 03, 2008

skrämseltider

i helgen var det som bekant halloween. om det var i fredags eller lördags låter jag vara osagt, men enligt de flesta var halloween på fredagen och den svenska alla helgona på lördagen. virrigt. halloween är ju skräckens högtid. själv har jag aldrig varit en lättskrämd person, men när jag var liten fanns det ändå ett par saker som skrämde mig, iallafall på tv:
  • madicken.
    avsnittet där abbe skrämde madicken i någon bod tyckte jag var jätteläskigt. jag minns tyvärr inte så mycket mer, för det var jättelängesedan jag såg det. för övrigt, vem var inte lite småförälskad i abbe? hand upp!

  • alfons.
    vem spökar hos alfons åberg. boken var nog ändå snäppet mer skrämmande än det tecknade avsnittet i tv-rutan. huuuh, den var så mörk jämfört med alla andra alfonsböcker.

  • ika i rutan.
    redan när jag var barn insåg jag att det inte var läskigt på ett läskigt sätt, utan mer på ett fascinerande sätt. ika i rutan måste vara ett av sveriges konstigaste barnprogram, men jag gillar det.

  • pippi långstrump.
    när pippi, tommy och annika var uppe på vinden bland gastar och spöken...

  • bamse i trollskogen.
    när jag var hemma hos robert förra gången så tittade vi (eller rättare sagt jag) på bamse i trollskogen för att se om den fortfarande var lika läskig. det var den såklart inte, men man kom så väl ihåg vilka scener som skrämde till en.

  • hattifnattarna.
    ....i mumindalen. kommentar överflödig.

  • skrotnisse.
    kommentar ännu en gång överflödig. HÄR har vi sveriges mest skrämmande barnprogram!

  • arkiv x.
    jag och en av mina bästa kompisar följde arkiv x som slavar trots att resten av kidsen i klassen hade gått och lagt sig för längesedan. avsnitten med utomjordingar var oftast tråkigast - men ändå de som gjorde mest intryck på en. ibland var jag så rädd för att det skulle stå en grå, nästan anorektisk liten gubbe med stora svarta ögon i mitt rum när jag lyfte på täcket. som tur var har jag sluppit att stöta på några små rymdgubbar.

det skulle vara roligt att samla alla läskiga barnprogramsavsnitt på ett och samma band (melissa, vi lever på 2000-talet - det heter "DE-VE-DE"!) och titta på. wii!

7 kommentarer:

Emelie sa...

Du har säkert sett det, men: http://se.youtube.com/watch?v=-NDh2oIdffM&feature=related

Anonym sa...

skrotnisse var sjukt läskigt :O

Anonym sa...

hand upp för abbe! klart man faller för en munspelskille liksom! det där i boden är när abbe lurar madicken att hans gamla farfar spökar där. abbe tar på sig ett lakan och skrämmer skiten ur madden.

jag gömde mig alltid en sekund under introt till björne. det var när han tittade ut igen genom dörren. håller med angående ika!

Lavallee sa...

emelie: haha, vilken nostalgi! det där kommer jag till och med ihåg från när jag var liten, just det avsnittet. underbart! :D

vincent nano: skotnisse borde ha 18+ som gräns...huuu. ._.

lovisa: ja, vilken kille! en sån skulle man ha, höhö. fast som inte skrämmer en i bodar.

hahaha, björne! bara för det måste jag you tuba introt för att se det. ^_^

Anonym sa...

ush ja.. skrotnisse. kommer knappt ihåg nått mer än att det var läskigt.

Anonym sa...

Pratade om detta på fikat på mitt jobb, skrotnisse och ika i rutan måste vara de mest skrämmande barnprogrammen iaf för oss 80-talister.
Gillar din bloggg förresten.
/L

Lavallee sa...

anonym: haha, ja - skotnisse vågar jag knappt titta på idag...känns inte ens som ett barnprogram, måste youtuba det :D

tack så mycket, du :)