lördag, december 27, 2008

årets plagg 2008

jag tittade igenom min garderob igår (eller ja, jag städade i den lite grann rättare sagt). jag insåg att år 2008 troligen är det året då jag har inhandlat kläder som mest. naturligt blir då att, såhär vid året slut, göra en avrundning kring de bästa klädköpen under månaderna som gått. här kommer ett litet smörgåsbord, ej i rangordning (varning! det blir av någon anledning mycket klänningar och h&m på denna lista):

1) småprickig klänning, h&m.
är ett av de plagg som har använts flitigast. min syrra hittade den och tänkte direkt att "den skulle melissa älska!". när jag hittade den reagerade jag just så. rött, blått och vitt har för övrigt blivit min nya favoritkombination.

2) storprickig vippkjol, h&m.
även denna flitigt använd, både under sommaren och hösten. den är perfekt! behaglig att ha på sig, fin att ha på sig. och så är den prickig, wii.

3) blåvit 60-talsklänning, second hand.
denna skönheten hittade jag jättebilligt på tradera, blev dock besviken när jag fick hem den, för den var sönder och tejpad lite här och var. det fixade jag förstås, för jag ville inte lämna tillbaka den. det var den för fin för.

4) retroinspirerad klänning, second hand/h&m.
fynd från tradera även denna. färgerna och mönstret är fantastiskt ihop. från början var det en längre klänning i storlek 38, så jag sydde den så som jag ville ha den istället.

5) prickig klänning med vidd, h&m.
hade min praktik på h&m när denna klänningen kom in. blev förälskad direkt och roffade åt mig både den röda och den svarta. den perfekta klänningen! eller ja, nästan. knapparna i ryggen får ett stort minus (alla har i princip hunnit ramla av och den är jättesvår att få på sig av egen maskin).

6) vit klänning med röda rosor och veckad kjoldel, second hand.
lite dyrare fynd, men den är värd alla pengar i världen. denna klänningen är nog det absolut finaste jag har köpt i år. kan knappt bärga mig till sommaren då jag får trippa runt i den!

7) hypad vippklänning, h&m trend.
alla ville åt denna fruktsalladsklänning, så även jag. låg och tänkte på den om nätterna och var helt enkelt tvungen att slå till. hann dock inte använda min speciellt mycket, vilket är synd. sommaren 2009 kommer den säkert vara preskriberad som plagg.

8) småblommig klänning, h&m.
kan knipa titeln "årets mest använda plagg". den är inte så melissig egentligen, med tanke på färgerna och mönstret, men den är verkligen idealisk i modellen. dessutom passar den att bära till de flesta tillfällen - både när man vill vara lite söt och om man vill vara lite skönt småsunkig på ett tåg vars restid är några timmar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Min favorit bland dina årets plagg är nummer
4. retroinspirerad klänning, finfin.

Anonym sa...

ang. sjuan. den är ju så fin. har en likadan fast tubmodellen.. jag tänker använda den nästa sommar ändå! :(

Lavallee sa...

sussi: åh, tack. den är lite favorit hos mig också, just för färgerna och mönstret. sådant skulle finnas lite mer i affärerna. ^_^

mathy: jag med! den är för fin för att hängas undan. tubmodellen är för övrigt snyggare än den jag har, tycker jag :)

Anonym sa...

6an verkar helt underbar. Du kommer glänsa i den. Second hand är helt unikt.
Färgar du håret själv hemma förresten?
Kram

Lavallee sa...

carro: åh, tack - sexan är min favorit också. dels för att det ÄR second hand. plagget får en annan känsla då :)

ja, jag bleker mitt hår hemma. med tanke på vad det kostar hos en frisör så...i det fallet hade jag nog varit ganska fattig nu. tror inte det är så stor skillnad på att färga/bleka hemma (så länge man vet vad man gör), utan det är bara frisörer som är petiga med att säga att man måste bleka hos dem. :D

Emma sa...

7:an är underbar!

Marie sa...

riktigt fina klänningar.